POSTAPARTNER: NEKÉZSENY
Uj-Tózsa Csabáné polgármester tájékoztatója az új postai szolgáltatásról
A Községháza épülete Nekézsenyben, bal oldalon a postával
Évek óta olvashattuk, hallhattunk róla, hogy átszervezések folynak a Magyar Posta Zrt.-nél. Postabezárásokról, létszámátirányításokról, leépítésekről szóltak a hírek, köztük hangsúlyosan jelent meg a kérdés:
Mi lesz a kistelepülések postáival?
Megmaradnak-e, s ha igen, milyen formában működnek tovább, s milyen szolgáltatást tudnak biztosítani az ottani lakosságnak? Többféle elképzelés látott napvilágot, s mára világossá vált, hogy a Magyar Posta Zrt. Postapartneri szolgáltatásban kívánja működtetni a kis postákat.
Postai szolgáltató helyünkről
Településünkön a helyi postai szolgáltatás éppen az idén 60 éves.
A jelenlegi postai szolgáltató hely korszerűsítésére 2019-ben került sor, amikor a Faluközpontban lévő Önkormányzati Hivatal épületét – s benne a postát is -, felújítottuk. Pályázati támogatás segítségével volt mód a teljes körű korszerűsítésre, de az épületben lévő postának helyet adó épületrész felújítását nem támogatta a pályázat, azzal az indoklással, hogy nem önkormányzati funkciót látnak el benne. Ennek következtében önerőből kellett megoldanunk a megújítását, nem volt más választásunk, hiszen az épület födémcseréje érintette azt a részt is.
Nemet mondtunk a mobil postára!
Még folytak a felújítási munkálatok, amikor a postai ellátásban megjelentek a komoly gondok és problémák és elhúzódó, nehéz egyeztetések kezdődtek.
Legegyszerűbb, gyors megoldásként mobil posta működtetésére kaptunk ajánlatot, amit semmiképpen nem fogadhattunk el, hiszen az óriási visszalépést jelentett volna a szolgáltatások minőségében. A tárgyalások még 2018 augusztusában elkezdődtek, az állandó postai szolgáltató hely megtartásáért. Az összes előírást betartva (amit a posta előírt) kitartóan haladtunk tovább, sok akadályon túljutva. Nagy erőfeszítésbe került mind a technikai kivitelezés, mind az anyagi források előteremtése, amelyet teljes egészében az önkormányzatnak kellett viselnie. A már említett épületrész felújításától kezdve, a posta kiköltözésével, konténerekbe történő ideiglenes áthelyezésével, majd a felújítás után a visszaköltözés, a beüzemelés lebonyolításával.
S ezt mind saját önerőből oldottuk meg!
Fontosnak tartva falunk megtartó erejének növelését, az itt élők életszínvonalának emelését, egy korszerű, biztonságos, tágas – világos helyiség, padlófűtéses rendszer, új nyílászárók – , postai ügyfélteret sikerült így kialakítanunk. Gondoltunk a járást segítő eszközöket használó idősebb korosztályra és a babakocsival közlekedő kisgyermekes családokra is, amikor megoldottuk az akadálymentes bejutást is a posta helyiségébe.
A megkötött megállapodás alapján pedig, mindezt bérleti díj felszámolása nélkül biztosítottuk a posta számára, tudván, hogy szolgáltatásai fontosak a lakosság részére.
Köszönettel tartozom minden kollégámnak a támogatásáért, segítségéért, a falubeliek jóindulatáért, akik biztatásával sikerült a nehézségeken túljutni, mindenkinek, aki végig velem tartott ezen az úton!
Az új postapartneri szolgáltatásról
Néhány hónapja a Magyar Posta Zrt. új partneri programot hirdetett, amelynek keretében lehetőséget biztosított, hogy a posták működtetésében önkormányzatok is részt vehetnek, oly módon, hogy a társaság a partnerek részére a felvételhez köthető tevékenységet (csekkfelvétel, levél-, csomagfelvétel) kívánja partneri kezelésbe adni, a háznál történő kézbesítést továbbra is a Magyar Posta Zrt. végzi.
Önkormányzatunkhoz 2023 februárjában érkezett a megkeresés a posta Területi Igazgatóságától, hogy átvehetjük üzemeltetésre a postai szolgáltatást.
Nem volt kérdés, hogy ezek után átvesszük és megtartjuk!
A kézbesítés átszervezését, központosítását még az év első felében megoldották, úgy, hogy az bekerült az Ózd 1. sz. Postahivatalba, s helyben már csak a felvétel szakmai része maradt.
Sajnos, a régi összetett formájában nincs lehetőségünk az átvételre, a szerencsejáték forgalmazására nem lesz módunk. Egyenlőre a postapartneri konstrukció ezt nem teszi lehetővé, hiszen a Szerencsejáték Zrt. csak vállalkozásban adja ki az üzemeltetést, az önkormányzat pedig nem vállalkozás, ezért ezt nem vállalhatta át. A probléma megoldására folyamatos egyeztetések zajlanak.
Igénybe vehető szolgáltatások:
- levél- és csomagküldemények felvétele;
- csekk- és utalványbefizetés;
- postai forgalomban használatos kereskedelmi áruk értékesítése (pl. boríték);
- egyéb tevékenység (POS-en keresztül történő pénzfelvétel; stb.);
- fiókbérleti szolgáltatás;
- papír alapú állampapír értékesítés;
- biztosítás közvetítés.
Önkormányzatunk a jelenlegi helyzet szerint még külön támogatást nem kap a szolgáltatás fenntartására, a posta részéről kerül megállapításra egy minimális összeg, melyet a szakképzett dolgozó alkalmazására fordítunk, aki az eddigi postavezető lesz.
A posta szolgáltatásai hétköznapokon 8,00 – 15,30 óra között állnak az ügyfelek rendelkezésére.
A posta új telefonszáma:06-48/ 403-414
Összegezve
Küzdelmes éveken vagyunk túl, de az előttünk álló időszak sem lesz könnyű, hiszen egy teljesen új feladatba kezdünk. A saját magunk által kitaposott úton, kitartással elértünk a célhoz.
Ma reggel, 2023. július 4-én az önkormányzat által üzemeltetett Postapartnerként nyitottunk!
Úgy vélem, hogy ennyi munka után Nekézseny település megérdemli, hogy az állandó postai szolgáltató hely továbbra is megmaradjon és a kialakított korszerű helyen, itt helyben továbbra is szolgálja falunk lakóit, s ezzel a jövőt.
Nekézseny, 2023. július 4.
A képeken a ma reggeli első ügyfelek, Balogh Endréné és Ignécziné Medve Anett láthatók, akik Emléklapot kaptak a polgármester asszonytól az új postai egység nyitása alkalmából.
Az országban az elsők közé tartozó, önkormányzati fenntartású Postapartnerként nyitó új egység hivatalos, ünnepélyes megnyitójára július 6-án, csütörtökön, 8 órakor kerül sor.
A témában előzmények facebook oldalunkon: